понеделник, 17 август 2009 г.

Духовно здраве - йога,медитация и други

Интервю с пандит Раджмани Тигунет
Йога, Международно списание , март, 2005г.

Въпрос: Понякога откривам, че имам намерение да правя едно нещо, а всъщност правя нещо противоположно. Дори по-лошо, дори не мога често да избера между два начина на действие. Не зная какъв ми е проблема , но това ме прави нещастен.
Отговор: Проблемът е ,че имате нестабилен и мъгляв ум. През целия ден вие се забавлявате с различни поредици от мисли без особена цел. Вие правите нещата без да знаете защо ги правите и участвате в разговори без да обръщате внимание на това което те целят. Вие оставяте ума ви да плува в езерото на мислите без да го закотвите за каквото и да е. Това се нарича безцелно живеене и съществуване. Нещата които мислите да правите не са подкрепени от ясно и стабилно решение. Ето защо вие откривате че веднъж ги изпускате а понякога дори правите противното нещо. За да излезете от това неприятно състояние, трябва да се научите на изкуството да стабилизирате ума си в ясна посока. Първата стъпка е да си изясните какво всъщност се опитвате да правите с живота си. Какво искате да постигнете! Как можете да се приспособите в този свят? Как искате хората които са ви близки и скъпи за вас да се вместят във вашия живот? Какво очаквате от тях? Доколко реалистични са вашите очаквания? Отговорите на тези въпроси ще ви помогнат да изместите безпорядъка от намерения с такива , които са в хармония с вашите приоритети. Вашите измамни очаквания ще си отидат и това което ще остане ще бъде ясно разбиране за вашите задължения. Тогава вие ще бъдете способен да правите това, което сте решили.
Въпрос: Разбирам какво искате да кажете. Разбирам, че когато съм наясно с целта на моя живот и като изяснявам моите очаквания от себе си и на другите, това ще ми помогне да стана по-организирана и целенасочена. Но не виждам как това ще промени качеството на ума ми. Умът ми непрекъснато се занимава с безполезни мисли , планове, проекти. той улавя една мисъл, пуска я по течението и улавя друга. Когато не скача от едно място на друго, той остава равнодушен. Медитацията ми се срува като неприятно задължение. Искам да се оттърва от този низш ум, но не зная как.
Отговор: Вашето отрицателно чувство към ума ви е сериозен проблем. Първо казвате, че той е най-големия ви враг, после молите същия този ум да ви реши проблемите. Преди да го обвинявате, че оставя едно нещо и взима още по няколко, се опитайте да разберете защо умът ви се държи по този начин. Умът ви изпълнен със силата да ви помогне да откриете щастието. Всъщност неговата работа е да ви направи щастилви. В опитите си да прави това той се спуска от едно нещо на друго, като сменя едно приятно преживяване с друго. Но бързо вижда, че предметът не неговотот внимание не ще донесе истинско удоволетворение и се спуска към нещо друго. Без да знаете какво го кара да прави така, вие обвинявате ума си и го наричате капризен. Но след като веднъж сте си поставили ясна цел и сте се убедили че тя има смисъл и си струва да бъде преследвана, вие ще видите как умът неуморно се придвижва към целта.
Векове наред религиозните учители са ни казвали, че умът стои между нас и нашето щастие. Убедени от техните заявления, ние непрекъснато сме нападали ума си защищавайки духовността. В резултат сме изразходвали енергията си в опита си да победим ума си. това е глупост.- победата над ума е наше поражение. Ако мислите, че умът е ваш враг , Вие вървите срещу себе си. Умът е зареден със силата да Ви помогне да намерите щастието. Всъщност , това е и вашата работа.
Нашето материалистично виждане за живота ние е убедило ,че имаме нужда от осезаемми, физически формули за да се справим с ума. Ето защо , в опитите си да получим контрол върху нашия ментален свят , ние търсим лекарство или психическа интервенция. И въвеждаме това отношение в духовния си живот. Търсим някаква техника, билка, скъпоценен камък, янтра, мандала или ритуал за да се справим с проблемите си , без да осъзнаем че сме обърнали ума си в преработвателен завод . Това трябва да бъде спряно. Ако ние не променим отношението си към живота, ние не можем да имаме контрол над ума си и потока от мисли.
Единствено основна промяна в отношението ни , а именно , изграждане на същностна философия за живота, ще създаде среда за промяна на работата на нашия ум. Процесът на трансформация трябва да започне във вътрешния ви свят последван от външния. В същото време това, че всички се учите и се готвите да практикувате проверените във времето техники за целенасоченост на ума, вие трябва да изясните Вашите действия във външния свят. Ето защо Свещените писания поставят ударение върху променящите живота правила по етика и чист начин на живот, а не толкова върху технически ориентирани психологични и духовни формули. Например, медитативните техники предназначени да помагат на целенасочеността на ума ви помагат,но практикуването на тези техники изисква умът да бъде фокусиран върху един предмет. Ала той не намира смисъл да стои така и затова се чувства принуден от Вас. Заова медитира механично, което му създава големи усилия.
Ако не сте трансформирали виждането си за живота, ако не сте открили духовната красота и радост в света, то тогава Вашият ум трябва да страда от вътрешен глад. Така гладен, той ще търси един или друг обект , едно или друго сетивно наслаждение , мислейки че днес едно нещо е важно , а утре го оставя заради друго. Поради тази причина умът стои апатичен и отпуснат. Той е такъв не защото иска да бъде такъв, но защото няма друг избор.
Въпрос: Ако ви разбирам правилно, вие казвате, че вместо да се опитвам да спирам ума си , трябва да му дам здрава среда и да намеря това , което той търси с минимално разсейване и безпокойство. Как мога да създам такава среда?
Отговор: Започнете с храненето. Най- голямото увреждане на тялото и ума е причинено от храната, която ядем. В днешния свят храната е натоварена с захар, сол и консерванти. Бързо си взимаме храната от ресторантите за бърза закуска и докато вървим я изяждаме. /хората рядко си готвят в къщи, дори и да го правят веществата които използват са или кансервирани или замразени и са загубили своята свежест и жизненост. Храната със слабо качество оказва отрицателно действие върху тялото и ума. Храната, която ви кара да се чувствате като зомби не е неонходима на един целеустремен ум. а повечето от основната храна на Америцанците създава ефекта на зомбирането. Ето защо приемането на здравословна диета и редовното хранене е първата стъпка към работа над ума.
Следващата стъпка за изграждането на целенасочен и спокоен ум е да знаем да отпочиваме. Сънят е дар от природата - той ни позволява да почиваме, да се успокояваме и възстановяваме ежедневно. Според древните учители, малкото спане както и породължителното смущават нормалните функции на ума и тялото. За един здрав човек са нормални 6 часа сън. Ако не можете да спите дълбоко за такова време, Вие имате проблеми поради напрежение или химически дисбаланс.
И накрая си създайте програма която да подържа здрав ум и тяло. станете 2 часа преди да напуснете дома си за работа и се погрижете за основните нужди на тялото и ума си като направите очистителни процедури, асани и релаксация, а след това приемете качествена закуска. По същият начин и денят ви ще приключи по един спокоен начин. Можете да го направите 30 мин. преди лягане: като измиете лице, ръце и карака и легнете в релаксация за 15 мин.. После станете и направете обикновена практика на дишане за самосъзнаване и още 5 мин. медиатция. Ако имате някаква официална практика за редовна медитация следвайте я. Или пък медитирайте само върху лекия дъх от вашето дишане като държите ясно съзнание концентрирани в междувеждието. Едва тогава можете да си легнете. ( с. 35-34)



Виж. roza-fed.blogspot.com


Как да бъдем изведени от чувството на меланхолия
( издишване на депресията)
От Патрик Совик

Малко са онези от нас които са били недокоснати от депресията. И когато нашето настроение и чувства са накрая на силите си , загубата на надежда и увереност могат почти да ни парализират. Работата ни затрупва. ние се усмихваме, действаме по познати начини, но без да се ангажираме. Избягваме да се обаждаме на приятелите си , оттегляме се от обществото. И с отминаване на времето се откриваме все повече изолирани от източника на енергията която обикновено ни поддържа.
за щастие повечето от нас имат възстановителни стратегии за времето когато настроенито ни се вкисне и енергията ни отпада. Слушаме любимата ни музика и прекарваме време в четене или рисуване или нещо друго, което ни освежава. Често намираме и някои с когото да поговорим. Правим упражнения, разхождаме се или се молим. За някои медитацията също може да бъде част от подобряване на съсътоянието ни.
Медитативните практики в йога предлагат проста и здравословна техника, която можете да добавите към вашия репертоар. Става дума за практиката на спокойното осъзнаване на вашето дишане. Осъзнаването на дишането възстановява енергията по време на остра депресия, повишава емоционалния ви заряд и създава откъсване от тъжните ви мисли. И така лошото настроение ви заплашва да отнеме радостта от живота ви и тогава осъзнаването върху дишането ви дава постоянен извор на вътрешна стабилност която ще ви помогне да проправите път към собственото ви здраве.
Как може осъзнаването на дишането да има такъв огромен ефект върху вашето здраве? Важността на дишането е подчертана в един разказ от Упанишадите. Там очите, ушите, ума и дъха спорят за своите относителни задължения и степен на важнсит. Очите и ушите твърдели че са най-необходими за живота. Но на свой ред умът и дъхът спорели за съшото. За да решат въпроса, те се съгласили да напуснат тялото за една година и да оставят всеки да се справя както може. след 4 години когато всички се върнат ще се излъчи победителят. Едо по едно, очите, ушите и ума си заминали, но дори в слепота, загуба на зрение и в състояние на кома животът продължавал. Тогава дъхът решава да напусне. Ужасени сетивата и ума почувствали че биват изтръгвани от тялото и помолили дъха да се върне като смирено приели неговото върховенство. В този разказ както е в йога, действието дишане не е само механично движение на въздуха в и вън от белите дробове. Този процес всъшност поддържа енергийното ниво на организма като отнася излишните вещества и поема нова енергия от околната среда. Всички функции на тялото и ума извършват своята работа с помощта на тази жизнена енергия. Както е видимо, тя произвежда физическите движения и задейства различните физиологични системи в тялото. На по фини нива , тя дава живот на функциите на ума.
може да се докоснете до тази енергия много лесно . Просто си затворете очите и се попитайте катп броите от 1 - 10 каква е вашата енергия сега? Eксперимента, който току що сте направили може да ви помогне да бъдете по-внимателни за първата важна стъпка към ново изпълване с енергия, след нейното изчерпване. (с. 48)

Няма коментари: